Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

Verbinding is gezond

Juist nu, in deze bijzondere tijden, is het belangrijk de verbinding met anderen en jezelf op te zoeken. Wij zijn als mens opgebouwd uit verbindingen, de cellen, ons lichaam en mind bestaan allemaal uit verbindingen die met elkaar communiceren. Zonder die communicatie zouden we niet kunnen functioneren. Als je je verbonden voelt met anderen, komt er oxytocine vrij. Dit (geluks)hormoon, stuurt de aanmaak van serotonine aan wat zorgt voor een goed gevoel. Het brein is een orgaan dat tot op hoge leeftijd kan veranderen. We hebben zo dus zelf dus invloed op ons geluk, door het activeren van de prefrontale cortex. Het deel van je hersenen dat je emoties reguleert, het rationele denken beïnvloed en helpt je kalm te voelen. Met meer controle over je brein, ben je in staat om vaker betekenisvolle relaties aan te gaan met jezelf en de wereld om je heen. Je kan hier zelf mee aan de slag door je hersenen dagelijks te trainen door middel van:

Yoga
De combinatie van beweging, bewuste ademhaling én meditatie verbetert je breinfuncties en het verandert zelfs de structuur van je hersenen. Al na acht weken vinden er meetbare veranderingen plaats in de hersengebieden die geassocieerd worden met stress, empathie, geheugen en zelfbewustzijn. Bijgaand onderzoek probeert een antwoord te geven op de vraag wáárom yoga zo goed voor je is, en dan met name op cognitief vlak.

Bewust ademhalen
Je ademhaling heeft direct invloed op hoe je je voelt. Met een bewuste, diepe ademhaling geef je je hersenen een seintje dat je veilig bent. Dit zorgt ervoor dat je in staat bent om je brein te verbinden met je lichaam en je omgeving. Rustig en diep ademhalen vertraagt ook de hartslag en verlaagt de bloeddruk, zodat je je automatisch kalmer voelt.

Dankbaarheid integreren in je leven
Bewust nadenken over dingen, mensen of ervaringen waar je dankbaar voor bent, vermindert stress en angst. Waardoor je meer controle krijgt over je brein en minder snel op negatieve impulsen reageert. Als er geen stress is, wordt dat deel van je hersenen dat belangrijk is voor het aangaan van verbindingen ‘aan gezet’.

Tip
Door je handen op je hart te plaatsen (en je ogen te sluiten), kom je in contact met jezelf. Zo kan je even stilstaan bij de dingen waar je die dag dankbaar voor bent. En vergeet niet regelmatig naar iemand te (glim)lachen, dit is een van de meest effectieve, simpele én leuke manieren om je te verbinden met de mensen om je heen.

Bron: How To Feel More Connected To Yourself & Others 

Wil Je Meer Weten?

neem contact met mij op